Kaip sustabdyti paskalas apie save?

Su paskalomis ir apkalbomis, ko gero, teko susidurti kiekvienam ir puikiai žinome, kaip tai nemalonu – nesvarbu, ar paskalos būtų apie mus ar apie kitus mūsų aplinkos žmones. Tačiau kaip sustabdyti paskalas apie save? Ką daryti, jei bijome, kad tai gali pakenkti mūsų reputacijai? Kaip geriausia reaguoti į paskalas? Ir ar verta konfrontuoti paskalų skleidėjus? Socialinis psichologas Juris Belte.

Ar verta konfrontuoti paskalų iniciatorių?

Nelygu, kokios tos paskalos. Jei gandai neaiškios kilmės ir neaišku, apie ką, negalite nieko padaryti, nes nežinote. Tačiau dirbdami tam tikrame kolektyve ar bendraudami su konkrečiais žmonėmis, dažniausiai žinome, kad yra paskalų skleidėjai. Veiksmingiausia būtų tiesiog prie to žmogaus prieiti ir pasakyti, kad mums nemalonu, kad apie mus skleidžia paskalas, kad tai mus žemina, kenkia mūsų reputacijai, mes nenorėtume, kad taip vyktų toliau ir būtų geriausia, jei jis savo nuomonę pasilaikytų sau. Gali būti, kad toks žmogus, jam tai pasakius tiesiai šviesiai į akis, pradės teisintis, jog tikrai ne jis paskleidė šias paskalas. Tokiu atveju galime jam padėkoti ir pasakyti, jog viliamės, kad tai tikrai nebuvo jis. Tad vertėtų pasakyti tiesiai šviesiai, kad žmogus suprastų, kad to daryti nereikia. Juk nebūna, kad paskalos gimsta iš niekur – visuomet būna jų iniciatorius.

Paskalos – jūsų pasiekimų indikatorius

Priežasčių gali būti įvairių, tačiau pagrindinė priežastis – pavydas. Žmogus pradeda dėl kažko pavydėti, todėl ima skleisti paskalas, apkalbas. Taip pat dar norėčiau šiek tiek pridurti apie vidinę būseną. Jei skleidžia paskalas, nereikia pradėti jaustis auka ir liūdėti. Priešingai – reikia džiaugtis. Jei skleidžia paskalas, vadinasi esate kažko verti. Jei žmogus nevertinamas, jo niekas negerbia, apie tokį žmogų niekas paskalų neskleidžia. Jei jau apie jus skleidžia paskalas, vadinasi esate kažko verti, tad priimkite tai kaip tam tikrą kokybės ženklą, kad į jus visuomenė kreipia dėmesį ir tai yra visiškai dažna ir įprasta. Kažkas kažko ima pavydėti, jaučia konkurenciją ir tokiu būdu ją ima mažinti. Dėl to nereikia priimti, kad paskalos yra blogai, tai taip pat yra indikatorius, kad jus vertina.

Kaip tinkamai reaguoti ir sustabdyti paskalas?

Grįžtant prie metodų – jei matote, kad apkalbos kyla dėl pavydo, galite sąmoningai pažeminti savo statusą. Pavyzdžiui, jei jums pavydi paaukštinimo, galite atvirai sumenkinti savo pasiekimus ir pasakyti, jog beveik ir gailitės, kad sutikote eiti aukštesnes pareigas, kadangi darbo žymiai daugiau, atsakomybė patrigubėjo, o atlyginimas toks pat. Pavydiems žmonėms tai veikia. Dar vienas metodas – absurdizavimas. Tai dažnai naudoja įvairios žvaigždės, garsūs žmonės, galime tai pamatyti ir socialiniuose tinkluose. Naudojant šį metodą, situacija perkeliama į humoro plotmę, į absurdą. Jei kolegos skleidžia paskalas, kad kažkas karjerą padarė per lovą, galima ironizuoti, kad permiegota ne tik su viršininku, bet ir su visais valdybos nariais ir taip toliau. Situacija taip paverčiama humoristine, suabsurdizuojama iki dar aukštesnio laipsnio, tuomet dažniausiai pavyksta sustabdyti paskalas. Paskalų objektą absurdizuojame, sutirštiname, tokia forma pateikiame ir dažniausiai žmonės palieka ramybėje.

Tad paskalų yra ir jų bus. Jei žinome šaltinį, dirbame ir tiesiogiai pasakome, sureaguojame. Jei nežinome, galime arba nereaguoti, arba, jei žinome, kad žmonės pavydūs, galime sumenkinti savo pasiekimus, arba situaciją dar labiau sutirštinti per humoro prizmę, pripažinti, kad yra būtent taip, kaip apkalbama, ir netgi dar daugiau – niekas to net neįsivaizduoja. Kartais galima reaguoti ir pasitelkiant tokią paprastą ir universalią frazę kaip “ko tik žmonės dėl pavydo nesugalvoja”. Jūs atsakote, nepradedate teisintis, aiškintis, kad taip nėra. Taip pat galite pasakyti, kad kuo daugiau žmogus pasiekia, tuo daugiau apkalbų susilaukia, kuo labiau stengiasi, tuo daugiau visokių fantazijų apie save girdi, ir padėkoti už informaciją. Tad tokie būtų pagrindiniai reagavimo į paskalas būdai.