Kaip praktikuoti dėmesingą įsisąmoninimą?

Mūsų pasaulio suvokimas dažnai būna sąlygotas įvairių patirčių bei emocijų, ir tik labai nedidele dalimi – realybės. Ko gero, būtų teisinga sakyti, jog savo realybę turime kiekvienas, ir visų mūsų realybės yra skirtingos. Tačiau kaip pamatyti pasaulį tokį, koks jis yra iš tiesų? Kaip tinkamai praktikuoti dėmesingą įsisąmoninimą? Ir kokią reikšmę jis turi mūsų pasaulio suvokimui? Psichologė Ugnė Juodytė.

Kodėl negalime matyti realybės?

Tai, ką matome, nėra gryna realybė. Visa, ką aplink matome savo akimis, yra iškraipoma. Būdami pasaulyje, bendraudami, užsidedame tam tikrus akinius, per kuriuos norime matyti pasaulį. Jie gali būti rožiniai, geltoni, kokios nors kitos spalvos, ar kitokio matymo. Kaip toks matymas susiformuoja?

Pirmiausia, maždaug iki penkerių-septynerių metų mūsų patirtys suformuoja mūsų matymą. Visą kitą likusį gyvenimą tik ieškome patvirtinimų, kad šis mūsų matymas yra teisingas. Atsisakome žinių ar mąstymo iš kitų žmonių, kurie su mumis nori pasidalinti kažkuo kitokiu. Mes visa tai atmetame, nes sakome, kad tai netinka, ir kad tai nėra realybė. Dabar įsivaizduokite, kad visi aplink jus esantys žmonės turi savo realybę. Įdomu, tiesa?

Kaip tinkamai praktikuoti dėmesingą įsisąmoninimą?

Būtent mindfulness metodikos leidžia pamatyti realybę tokią, kokia ji yra iš tiesų. Pavyzdžiui, aš dabar stoviu ir tai yra realybė. Tačiau jei esu mokymuose ir sakau, kad mums visiems reikia pagaminti stalą ir tas stalas turi būti labai labai gražus, kas tuomet vyksta dalyvių galvose? Kokius stalus kiekvienas matote? Ar apvalius, su baltomis staltiesėmis, rožių vaza ant stalo? Veikiausiai, ne. Tad labai rekomenduoju kuo greičiau imti praktikuoti dėmesingą įsisąmoninimą, kuris leidžia greičiau susivienodinti arba pamatyti tikrus faktus ir mažiau būti iliuzijoje. Vienas iš būdų, kaip tą padaryti, yra labai paprasta stebėjimo meditacija. Kviečiu pabandyti kartu su manimi.

Paprastas kasdienis pratimas

Atsisėskite patogiai, kad jaustumėte žemę po kojomis, kad nugara nebūtų įsitempusi, kad galėtumėte matyti kokį nors daiktą ar kelis daiktus šalia jūsų. Įsisąmoninkite, kad kvėpuojate, kad esate savame kūne. Išsirinkite vietą, kurią norėtumėte stebėti. Tai gali būti bet kas aplink. Bet kokia maža detalė. Atsisakykite vertinimo, kad tai bus gražu, negražu, jums patiks ar nepatiks. Matykite tos vietos visumą. Supraskite ir pagalvokite, kur yra jūsų matymo, žiūrėjimo ribos. Kokios spalvos jums matomos, kokie paviršiai stebimi. Dabar nukreipkite visą savo dėmesį į tą vietą, kurią pasirinkote stebėti ir pradėkite stebėti, atsisakę vertinimo. Nedėkite jokių etikečių, jokių būdvardžių. Tiesiog stebėkite vaizdą, spalvas, faktūras.

Galbūt matote šešėlius ar judesius, jei jie yra. Svarbu nesuteikti jokios interpretacijos arba neprimesti savo patirties. Labai svarbu suprasti, kad mūsų protas negali matyti realybės švariai, be kokios nors prasmės suteikimo. Tai lemia mūsų ankstesnė patirtis. Mūsų smegenys iš karto gamina vertinimus – didelis, mažas, gražus, negražus, patinka, nepatinka. Galite pastebėti, ką jūsų protas nori ignoruoti, ko nematyti, o į ką fokusuotis, ir kur dėti akcentus. Tiesiog stebėkite tai. Kiek galite, stenkitės atsikratyti vertinimo ir stebėti tik realybę. Įsisąmoninkite savo kūno pojūčius, mintis, emocijas, kurios kylą. Sukonkretinkite ir sufokusuokite savo žvilgsnį į dar mažesnę detalę stebėjimui.

Įgūdis matyti pasaulį tokį, koks jis yra

Ką matote, atsisakę vertinimo? Kas vyksta su kita jūsų dalimi, kuri liko už jūsų susikoncentravimo ribos? Galite paeksperimentuoti. Pasirinkite dar mažesnį lopinėlį iš to ploto, kurį stebite. Dabar stebėkite tą lopinėlį ir plotą aplinkui. O dabar įjunkite ir visą patalpą – jūsų dėmesys prasiplečia. Įsisąmoninkite savo vidinę realybę, mintis, kvėpavimą, emocijas šiuo momentu. Galbūt fizinius pojūčius, kurie kyla. Ir, jei bus noro, lygiai taip pat galite patyrinėti kitus objektus. Šią meditaciją, šį pratimą rekomenduoju atlikti kiekvieną dieną, net ne po vieną kartą – tiek, kiek turėsite impulso ar noro. Tai jums leis įvairiose situacijose, bendravime, santykyje tyrinėti ir matyti objektus tokius, kokie jie yra. Tačiau tam reikia įgūdžio, tad linkiu treniruotis kiekvieną dieną.

Dar žiūrėkite: