Kartais atrodo, jog darbuotojai paniškai bijo bet kokių pokyčių, net jei jie susiję ir su darbotojo asmeniniu profesiniu tobulėjimu. Žinoma, kad esate suinteresuoti, kad jūsų darbuotojai tobulėtų ir kurtų įmonei daugiau pridėtinės vertės, tačiau ką daryti, jei darbuotojas užsispiria ir tobulėti nenori? Kaip padėti darbuotojui tobulėti, jei šis nenori? Kokios gali būti to priežastys? Ir kaip galime išspręsti šią problemą? Vadovavimo konsultantas Saulius Jovaišas.
Padėti darbuotojui nors jis nenori?
Šioje vietoje kyla klausimas, kodėl darbuotojas nenori tobulėti, nes noras tobulėti yra žmogaus prigimtyje ir labai mažai tikėtina, kad jis visai nenori. Tačiau aš nujaučiu, kas šiuo klausimu turima omenyje. Kartais būna, jog siūlote savo darbuotojui persikvalifikuoti, o jis atsisako, prašo mokėti jam daugiau ir palikti ramybėje. Arba siūlote darbuotojui įgyti tam tikrus įgūdžius, kad jis iš tiesų galėtų daugiau užsidirbti ir padaryti daugiau darbų, o žmogus visaip priešinasi. Taip būna.
Ko gero, būtų verta padėti darbuotojui suvokti, suprasti, kodėl jam naudinga tobulėti. Tai – pokalbio, santykio su vadovu klausimas. Jei turite jo pasitikėjimą, tikėtina, kad jūs nesunkiai galėsite padėti darbuotojui suvokti, kodėl verta tobulėti, ir jis ims dėti pastangas. Tačiau jei turite blogą santykį su darbuotoju, gali būti, kad nepadės niekas. Labai dažnai darbuotojai tokiu būdu, tarkim, užsispiria, priešinasi pokyčiams, nepriima pasiūlymų mokytis ar tobulėti ne dėl to, kad nenorėtų. Priežastis būna ta, kad jie viduje kaip maži vaikai užsispiria ir kerštauja aplinkai. Ar dėl to verta ant jų pykti? Žinoma, tai siutina, tačiau kyla kitas klausimas – kodėl jie užpyko, kodėl jų viduje atsirado poreikis kerštauti.
Santykis su darbuotoju
Tai gali būti kultūros, santykių, pasitikėjimo vadovu klausimas ir apie tai, matyt, taip pat verta galvoti ir mąstyti, ką galima dėl to padaryti. Taip pat, kai kalbame su tokiu darbuotoju ir klausiame jo, pavyzdžiui, kodėl jam būtų naudinga tobulėti, tai – klausimas, padedantis jam mąstyti, kodėl iš tiesų jam būtų naudinga tobulėti. Mes taip pat galime paklausti, ką galime padaryti, kad jis norėtų tobulėti. Pasitarkite, ką galite padaryti kartu, kad įvyktų šis tobulėjimas atitinkamoje srityje.
Kartais stebėtina, kiek galima pasiekti tiesiog užduodant klausimą darbuotojui, o ne bandyti kažką sugalvoti už jį. Tai gali būti santykio pradžia ir privesti prie to, kad darbuotojui nebereikės, nebesinorės prieštarauti ar priešgyniauti vien dėl to, kad gautų papildomą jūsų dėmesį arba kad jūs “suprastumėte, kiek daug jis padarė šiai organizacijai ir kaip jums bus blogai, kai jis išeis”.