Kaip sėkmingai kilti karjeros laiptais?

Jei jau radote darbą, kuris jums patinka, kuriame galite save realizuoti ir esate pakankamai ambicingas, tikriausiai jums knieti sužinoti – tai kaip gi iš tiesų sėkmingai kilti karjeros laiptais? Kokios darbuotojo savybės lemia sėkmingą karjerą? Kodėl reikia mokėti save “parduoti”? Ir ar karjeros laiptais kilti galima tik į viršų? Vadovavimo konsultantas Saulius Jovaišas.

Gerai dirbti savo darbą

Iš eilės. Pirmiausia – gerai dirbti savo darbą. Tiesiog labai gerai suprasti, ko iš jūsų norima, kokie jūsų tikslai šioje organizacijoje, ką turite būti padarę, kad būtumėte vertinami. Tai yra, siekti būti sunkiai pakeičiamais, kad darbdaviui kasdien nesinorėtų jūsų pakeisti kuo nors kitu. Tai reiškia tiesiog kokybiškai atlikti savo darbą. Kitu atveju karjera įmanoma tik per lovą arba giminystės ryšius. Tad pirmiausia reikia gerai dirbti savo darbą.

Rodyti iniciatyvą

Antras dalykas – reikia suvokti, kaip organizacijoje vyksta pats karjeros procesas, kokie keliami reikalavimai vidiniams kandidatams. Trečias dalykas – būti proaktyviems. Tai reiškia, kad jei skelbiamos aukštesnio lygio pozicijos, į kurias norėtumėte pretenduoti, reikia pretenduoti. Reikia apie tai kalbėti su savo vadovu. Dažnai pasitaiko taip, kad darbuotojas sėdi kamputyje, labai nori daryti karjerą, bet niekam apie tai nieko nesako ir tikisi, kad darbdavys kažkodėl staiga pastebės būtent jį. Jei organizacija didelė, taip gali ir neatsitikti. Mažoje šiek tiek paprasčiau.

“Parduoti” save

Taip pat karjera tam tikra prasme yra pardavimo procesas. Turiu galvoje, kad reikia po truputį mokytis save parduoti. Mūsų kraštuose ir mūsų žmonėms tai – ypatingai sunkus uždavinys. Daugelis iš mūsų vis dėlto yra linkę būti pastebėti – tegul kiti apie mane gerai kalba, o aš savęs negirsiu. Kalba eina ne apie tai, kad reikia tapti pagyrų puodu, kuris vaikšto ir visiems pasakoja, kiek daug padarė. Tai akivaizdžiai rodo, kad nieko nepadarėte, nes tiesiog per daug laiko gaištate visiems eidamas ir aiškindamas. Tačiau tiesiog reikia daryti taip, kad matytųsi jūsų darbo rezultatai. Tai yra, matytųsi jums, vadovui, galbūt kolegoms, kitiems padaliniams. Kaip padaryti, kad matytųsi? Manau, kad tai yra pokalbių su vadovu klausimas. Mes turime turėti ir norėti tokių reguliarių susitikimų, per juos aptariame, kaip mums sekasi. Informuojame vadovą apie tai, kas yra padaryta, koks yra sukurtas pokytis.

Garantuotas kilimas karjeros laiptais?

Turbūt tai pagrindiniai dalykai. Ar tai reiškia garantuotą karjerą? Nebūtinai. Tiesa, noriu atkreipti dėmesį, ypač žmonių, kurie užima nevadovaujančias pozicijas. Jūs tikriausiai pastebėjote, kad organizacijos vis labiau plokštėja. Tai reiškia, kad mažėja pareigybių kiekis į viršų. Tačiau kiekvieno atskiro žmogaus reikšmė ir įtaka organizacijai tik didėja, o kartu lygiai taip pat ir atsakomybė. Noriu atkreipti dėmesį, kad karjera būna ne tik vertikali, pavyzdžiui, vadovas-vadovo vadovas-vadovo vadovo vadovas ir taip toliau. Pareigybės gali vadintis lygiai taip pat, bet horizontalios karjeros atveju jūsų atsakomybės mastas didėja. Tai reiškia daugiau atsakomybės, didesnis darbas, greičiausiai daugiau pinigų, judėjimo, galbūt kelionių ar dar ko nors. Taigi nebūtinai karjeros galima siekti į viršų, galima siekti ir į plotį, apimtį. Tai bus lygiai tokia pati sėkminga karjera. Galite visą gyvenimą būti projektų vadovas, tik jūsų projektai gali skirtis nuo tūkstančio eurų iki šimtų milijonų eurų. O jūs vadinsitės projektų vadovas.