Inovacijų lyderystė šiuolaikiniame greitai besikeičiančiame pasaulyje gali tapti tikru iššūkiu kiekvienam vadovui. Tačiau ir tai, kaip lyderystę matėme anksčiau, dabar stipriai pasikeitė. Tad koks turėtų būti šiuolaikinis lyderis? Kokios savybės svarbiausios? Ką gali inovacijų lyderystė? Ir kaip įgyti tam reikiamų savybių? “Future leadership” inovacijų laboratorijos įkūrėja, dizaino mąstysenos trenerė Justina Klyvienė.
Inovacijų lyderystė šiandieniniame pasaulyje
Kaip kalbame apie šiandieninį lyderį, jis iš tiesų susiduria su daugybe iššūkių. Visų pirma, labai keičiasi verslo aplinka. Šiandieną gyvename klientų patirties amžiuje: klientai mums kelia milžiniškus lūkesčius, nes išmoko naudotis “Amazon”, “Facebook” ir, tiesą sakant, nesvarbu, kokiame versle jūs dirbtumėte, jie tikisi to paties – kad būtų lengva, paprasta, labai patogu. Kitas svarbus dalykas yra tai, kad šiandieną konkurencija ateina visiškai iš kitų sektorių, nei anksčiau. Tarkime, jei anksčiau dirbdavome, transporto, bankininkystės, draudimo srityse ir jos tarpusavyje buvo mažai susijusios, šiandieną jos yra ir labai susijusios tarpusavyje, ir konkurentai ateina iš tų sričių, iš kurių mažiausiai tikimės. Tad ką šiuolaikiniam lyderiui reikėtų daryti, kad jis vis dėlto būtų sėkmingas tokioje verslo aplinkoje?
Žvelgti į pasaulį plačiai
Pirmiausia, kai kalbame apie šiandieninę lyderystę, manau, jog turime tapti 360 laipsnių mąstytojais. Tai reiškia, kad jei esame padalinio vadovai, darbuotojai ar komandos nariai, mums nebeužtenka domėtis tik mūsų srityje vykstančiais dalykais. Pasaulis labai kompleksiškas, jame tuo pačiu metu vyksta daugybė dalykų ir, kaip kalbėjome prieš tai, sektoriai labai glaudžiai susiję tarpusavyje, dėl to neužtenka domėtis tik vienu sektoriumi. Vis dažniau, lyderiai, komandos nariai, projektų vadovai domisi ir tuo, kas vyksta kitose srityse. Jei iki šiol domėjotės vien savo srities literatūra, galbūt būtų pats metas pradėti domėtis kažkuo plačiau. Jei ėjote tik į finansų direktorių ar vadovų susitikimus, galbūt vertėtų sudalyvauti ir kitų sričių specialistų susitikimuose. Tikėtina, jog pamatysite, kad jie sprendžia labai panašius klausimus, kils naujų įžvalgų ir motyvacijos kažką keisti, kuo galėsite pasidalinti ir savo komandoje.
Ne įrodinėti, o mokytis
Antras svarbus dalykas šiuolaikiniam lyderiui – tai gebėjimas bendrauti tam, kad išmoktume. Tiesą sakant, universitetuose, mokyklose dažnai moko, jog turime bendrauti su kitu asmeniu tam, kad įrodytume savo tiesą, kad nugalėtume. Tačiau šiandieninėje verslo aplinkoje tai labai pasikeitę. Turėtume bendrauti su kuo skirtingesniais žmonėmis, kad pasisemtume idėjų, inspiracijų, kitaip pamatytume savo problemą ir taptume bendraujantys tam, kad išmoktume. Pasaulyje tai nėra visiškai nauja. T. Edisonas savo oranžinėje laboratorijoje kurdamas beveik prieš šimtą metų naudojo labai panašius principus. Jis pasikviesdavo skirtingų sričių specialistus, inovatorius ir skatindavo juos bendrauti tarpusavyje tam, kad galėtų vieni iš kitų mokytis, kad pamatytų, kas veikia, kas neveikia, kurie eksperimentai pasiteisina, o kurie ne. Tad bendrauti tam, kad išmoktume yra antroji svarbiausai šiandieninio lyderio savybė.
Gebėjimas kūrybiškai mąstyti
Trečioji savybė – kūrybiškumas. Galbūt daugeliui kūrybiškumas atrodo nuvalkiotas terminas, tačiau, tiesą sakant, apie kūrybiškumą su kiekvienais metais kalbėsime vis daugiau. Kodėl? Aplinka labai keičiasi, pokyčiai vis greitėja ir turime gebėti prisitaikyti. Būnant kūrybišku, tai ir pavyksta. Kūrybiškumas iš esmės yra smalsumas – kiek daug visko esame patyrę, matę ir išbandę – ir gebėjimas šiuos dalykus jungti tarpusavyje taip, kaip iki šiol nebuvo sujungta. Tad kuo esate kūrybiškesni, kuo matote daugiau naujų perspektyvų, tuo jums lengviau veikti tiek pokytyje, tiek būti nuolat besikeičiančiu ir prisitaikančiu prie naujos verslo aplinkos. Kaip galima didinti kūrybiškumą? Kaip ir minėjau – domėtis skirtingomis sritimis, susipažinti su vis naujais žmonėmis ir galvoti, kaip jų patirtis ir turimi pavyzdžiai veiktų mūsų verslo aplinkoje, ką galėtume pritaikyti patys.
Suprasti, ko nori klientas
Ketvirtoji savybė – empatija. Ne veltui sakoma, kad empatija greitai taps vienu pagrindinių mūsų konkurencinių pranašumų. Tiesą sakant, produktai ir paslaugos vis labiau panašėja ir tai, kiek sugebame išklausyti savo klientą ir suprasti jo poreikius, lems, kiek daug jis norės su mumis dirbti. Kaip galime tapti labiau empatiški? Pabandykime daryti tai, ką daro mūsų klientai. Išbandykime savo, konkurentų produktus, praeikime visą grandinę nuo idėjos, kai mums reikia kažko naujo iki pat momento, kai pradedame produktu naudotis. Pamatysite, kad iš tiesų tobulėjimui, kliento poreikių ir problemų supratimui turime labai daug erdvės.
Suburti komandą
Galiausiai paskutinis įgūdis, kuris labai svarbus šiandieniniam vadovui – tai komandos siela. Ne veltui sakoma, kad vis mažiau darbų atliekame individualiai ir vis dažniau veikiame komandose. Jei apie komandą galvotume kaip apie orkestrą, pirmoje eilėje matytume altus – dažnai tai žmonės, kurie galbūt dirba tiesiogiai su pardavimais. Tuo tarpu gale – būgnininkai, trimitininkai, tai yra, labiau aptarnaujantys specialistai jūsų įmonėje. Tačiau kai galvojame apie komandą kaip apie orkestrą, kad viskas skambėtų harmoningai, visi komandos nariai turi veikti vieningai. Tad vadovui labai svarbu burti daugiafunkces komandas, kad kartu būtų ir altas, ir būgnininkas ir trimitininkas. Tad apibendrinant – kas svarbu šiuolaikiniam lyderiui? Būti 360 laipsnių mąstytoju, pasaulį suvokti plačiai, bendrauti tam, kad išmoktume, pažinti kuo skirtingesnius žmones ir jų požiūrius, būti nepaprastai empatišku, kūrybišku ir gebėti suburti tą orkestrą tam, kad jūsų muzika skambėtų harmoningai.