Noriu mesti svorį! Apie motyvaciją ir rezultato kainą

Situacija, kada pasižadame nuo pirmadienio keisti savo gyvenimą, tikriausiai iki skausmo pažįstama kiekvienam. Tačiau ką daryti, kad tas pirmadienis tikrai ateitų ir galų gale žengtume lemtingą žingsnį užsibrėžto tikslo link? Kaip pradėti mesti svorį? Ką daryti, kad rastume motyvacijos siekti savo tikslų? Ir kodėl svarbu įsivertinti rezultato kainą? Sveikatos psichologė Ieva Vasionytė.

Norite mesti svorį? Pagalvokite apie vidinę motyvaciją

Šį video galvojau daryti apie tikslų siekimą apskritai ir skirti žmonėms, kurie savo gyvenime nori kažką keisti. Tačiau, manau, kad galima šią temą sukonkretinti per vieną pavyzdį, o kam tai bus aktualu, galės pritaikyti ir kitose srityse. Tikriausiai vienas populiariausių dalykų, ką žmonės sau pasižada ir ką nori savo gyvenime keisti, yra jų kūnas. Pradėti sportuoti, keisti mitybą, mesti svorį ir panašiai. Galbūt šia tema jau nelabai galimą ką nors naujo pasakyti, nes jau prikalbėta labai daug. Vis dėlto pabandysiu atkreipti dėmesį į dalykus, kurie aktualūs man pačiai ir kurie man atsakė į labai daug klausimų. Vienas iš jų – dėl ko mes tai darome. Kitas – kokia vis dėlto yra to kaina ir kokią esame pasiryžę ją mokėti.

Tad pradedant nuo motyvacijos, kiekvienas tikslas, kurį sau išsikeliame, taip pat ir svorio metimas, turi kažkokį pagrindą, dėl ko mes tą darome. Šis mūsų motyvas dažnai nulemia sėkmę. Nežinau, ar esate girdėję, bet motyvacija pagal tam tikras teorijas yra skirstoma į vidinę ir išorinę. Vidinė motyvacija yra tuomet, kai darau ką nors dėl to, kad noriu, man patinka pati veikla. Pavyzdžiui, jei tai yra sportas, mane veža pati fizinė veikla, man patinka šokti ir tiesiog mėgaujuosi pačiu procesu. Arba vyrai žaidžia krepšinį ir antradienio vakarais pasiskiria laiką sau ir su draugais išeina pažaisti krepšinį. Tai – vidinė motyvacija, kai darome kažką dėl to, kad labai norime ir pats procesas mums patinka. Tad kai ką nors darome vedini šios vidinės motyvacijos, tai einasi labai lengvai ir mes net nelabai mąstome apie tai, kad kažkas gali būti sunku, nepasiseks ar panašiai. Tai – pati stipriausia motyvacijos forma.

Dėl savęs ar kitų?

Kitas motyvacijos tipas yra išorinė motyvacija. Čia gali būti keli variantai. Pati silpniausia motyvacija yra tada, kai mes kažką darome tam, kad išvengtume bausmės arba gautume kokį nors materialinį atlygį. Tai gali būti tuomet, jei mums kažkas mokėtų už tai, kad eitume sportuoti ar sveikai maitintumėmės. Tarkim, gydytojas pasakė, kad reikia mesti svorį. Tuomet mes sportuojame ir sveikai maitinamės dėl to, kad gydytojas taip pasakė. Tad ši motyvacijos rūšis yra pati silpniausia ir jei kažką darome tik dėl to, kad negautume pylos ar kad gautume pinigų, tai labai lengvai gali dingti ir mes metame šį užsiėmimą.

Kita motyvacijos rūšis yra tada, kai kažką darome vedini kaltės jausmo arba tai susiję su įvaizdžiu. Kai kažką darome tam, kad gerai pasirodytume kitų akyse. Tai gali būti, pavyzdžiui, jei norime mesti svorį, kad sutuoktinis mus įvertintų, matytų gražius ir nepaliktų. Taip pat tam, kad gerai atrodytume draugų tarpe, dėl to, kad dabar visi yra vegetarai arba visi rytais bėgioja, todėl ir aš privalau, nes noriu būti kaip visi. Taip pat jei norime kažko nenuvilti. Jei turime tėtį ar mamą, kurie pamišę dėl sporto ir sako, jog reikia sportuoti, tai sveika ir mums visą gyvenimą kalė, jog sportuoti yra būtina, kad būtum gražus. Jei tą darome, kad gerai atrodytume tik prieš tuos žmones, ši motyvacija irgi yra pakankamai silpna. Ilgainiui sunku rasti jėgų, kad su šiuo motyvu tęstume veiklą, kurią pradėjome.

Kodėl tai naudinga?

Šiek tiek arčiau vidinės motyvacijos prieiname tuomet, kai kažką darome, nes mums tai naudinga. Tai nėra mums labai įdomi veikla, bet žinome, kad ji naudinga. Pavyzdžiui, tai gali būti dantų valymas. Pats procesas nėra ypatingai įdomus, tačiau kadangi žinome, kad tai sveika ir galbūt čia yra jau ir susiformavęs įprotis, mes dantis valome. Galbūt žinote, kad jūs uždūstate lipdami laiptais ir norite numesti svorio, kad jaustumėtės energingesni. Galbūt norite pradėti sportuoti, nes taip pagerės jūsų nuotaika, jausitės žvalūs ir tai yra jūsų motyvas sportuoti, net jei tai jums nėra labai malonu. Arba jaučiate, kad sveikai maitinantis, jūsų virškinimas yra sklandesnis ir nepatiriate pilvo pūtimo ar kitų nemalonių pojūčių. Tad tą darant dėl naudos, motyvacija yra šiek tiek stipresnė.

Nėra taip, kad kažkuris iš šių motyvų yra blogas ir reikėtų jį keisti, tačiau tiesiog turėkite galvoje, kad kuo labiau motyvacija yra išorinė, tuo sunkiau jums bus keistis. Jei kažką darote dėl kitų ir tai jums nepadeda jau daugelį metų – pradedate ir vėl metate – galbūt turėtumėte savęs paklausti, ar jums tikrai to reikia. Kitas klausimas būtų, galbūt galite atrasti vidinę motyvaciją. Pavyzdžiui, atrasti maistą, kuris jums yra skanus ir tuo pat metu sveikas, arba tokią fizinę veiklą, kuri jums yra įdomi ir patinka. Arba surasti kokią nors vidinę naudą, kodėl sportuoti jums būtų naudinga.

Ką teks dėl to paaukoti?

Jei vis dėlto apsisprendžiate, kad tikrai norite mesti svorį ar siekti kokio nors kito tikslo, turėtumėte įsivardyti, ką jums teks dėl to paaukoti. Tai, kad jūs pradėsite sportuoti, reiškia, kad jums, galbūt, reikės atimti laiko iš savo šeimos arba iš vakarinio serialo žiūrėjimo ar kitos jums įprastos veiklos. Tai reiškia, kad jums teks įveikti momentus, kai bus nuobodu ir norėsis viską mesti. Tai reiškia, kad, galbūt, jums einant vakarieniauti su draugais, kai jie gers alų ir valgys traškučius, jums reikės pasirinkti sveikesnį variantą. Kai galvojame apie svorio metimą ir planuojame savo elgesį, kad to tikslo pasiektume, reikėtų pagalvoti ne tik apie gražų rezultatą. Jį yra labai naudinga prisiminti ir taip save motyvuoti, tačiau taip pat pagalvokite ir apie kainą, kurią gali tekti sumokėti, ir tiesiog pasverkite, ar ši kaina nėra per didelė ir verta rezultato, kurį norėtumėte turėti.

Dar žiūrėkite: