Vaikas ir informacinės technologijos. Drausti, riboti ar leisti?

Informacinės technologijos gali labai palengvinti mūsų gyvenimus, tačiau ar tai galioja ir mūsų vaikams? Kiek reikėtų leisti vaikui naudotis informacinėmis technologijomis, kad nepadarytume jam meškos paslaugos? Į klausimus atsako vaikų psichologė Milda Karklytė-Palevičienė.

Šiandieną pakalbėsime daugeliui tėvų aktualia tema – apie vaiko ir informacinių technologijų santykį. Šis mūsų pokalbis susidės iš dviejų dalių. Pirmoji bus apie tai, koks apskritai turėtų būti šis santykis. Ar duoti vaikui informacines technologijas, tai yra telefoną, planšetę, kompiuterį, televizorių, ar visai riboti. Kaip pasielgti būtų geriausia? Antroje dalyje pakalbėsime apie tai, kad jei leidžiame informacines technologijas, kiek ir kaip vaikui leisti, kad tai taptų vaiko draugu ir pagalba vaikui augti, o ne vaiko priešu.

Informacinės technologijos – vaiko, ar mūsų poreikiams?

Tad pakalbėkime, koks turėtų būti šis santykis ir ar tai apskritai yra gerai. Visų pirma, mano manymu, informacinės technologijos pačios iš savęs nėra blogis. Labai svarbu, kaip mes tą naudojame. Ar tai bus gerai, ar blogai, priklauso nuo mūsų pačių. Dažniausia problema būna ta, kad informacines technologijas naudojame ne vaiko, o savo poreikiams atliepti. Jei norime, kad vaikas palauktų, ramiai pasėdėtų, jei nenorime vaiko išleisti į lauką, nors jis labai nori, ką darome tokiu atveju? Paduodame kažkokią priemonę, kurios dėka vaikas sėdi ramus. Tad toks naudojimas iš tiesų yra netinkamas vaikui.

Svarbu, kokiu tikslu naudojame

Jei informacines technologijas naudojame vaiko poreikiams, jo naudai ir tobulėjimui, kodėl tai yra blogai? Kitame video kalbėsime, kaip tą panaudoti, kad vaikui atneštų naudą. Jei trumpai, naudodami technologijas kaip papildomą priemonę vaikui ugdyti, padėti, iliustruoti, parodyti kažką daugiau, kodėl tai turi būti blogai? Įsivaizduokime, kad su pradinuku ar ikimokyklinio amžiaus vaiku kalbame apie tai, kas yra žemės planeta. Vaikas, nematęs iliustracijos kompiuteryje, telefone, planšetėje, ar gali tai įsivaizduoti? Taip, yra knygelės, tai yra labai gerai ir mes to atsisakyti negalime, tačiau jei parodysime kažkur ekrane, kaip tai atrodo, vaizdą iš įvairių pusių, vaikui tai padės. Tad jei naudojame prasmingai, kodėl gi ne?

Turime nubrėžti ribą

Tačiau šioje vietoje yra labai svarbu atsiminti, kad mes esame tie, kurie turime aiškiai riboti, kiek yra galima ir kokios yra ribos. Be jokios abejonės, vaikas, pabandęs šio malonumo, norės dar ir dar. Ir jei pasiryžtame vaikui tai duoti kaip papildomą priemonę pažinti pasaulį arba saikingai papramogauti, turime būti pasiryžę atlaikyti vaiko emocijas, kai jis norės dar, tačiau bus riba nubrėžta. Tad jei mes tikrai tvirtai laikysimės savo požiūrio, savo susitarimo, kas yra labai svarbu, ir jei mes sugebėsime nepasiduoti vaiko reikalavimams, galime tą saikingai naudoti. Kitame video pakalbėsime, kokios yra laiko rekomendacijos, ir kaip tą naudoti, kad technologijos taptų vaiko draugu, o ne priešu.