Naujas vadovas – senas kolektyvas. Kaip elgtis?

Naujam vadovui ne visuomet paprasta užmegzti ryšį su seniai susiformavusiu kolektyvu. Vis dėlto, į kokius esminius dalykus vertėtų atkreipti dėmesį, kad santykis su kolektyvu netaptų nesusipratimų šaltiniu, o darbas tokioje komandoje neštų norimus rezultatus? Sauliaus Jovaišo patarimai esamiems ir būsimiems vadovams.

Stebėkite aplinką

Keli paprasti dalykai. Pirmas – atėjus į tą darbo vietą, stebėti. Stebėti, klausyti, plačiai atmerktomis akimis ir ištemptomis ausimis. Tam, kad pamatytumėte, kokie yra santykiai, kas yra neformalūs lyderiai, kas lemia būtent tokius tarpusavio santykius organizacijoje ir komandoje. Tad – stebėti.

Sužinokite lūkesčius

Kitas dalykas, kurį jau kažkada minėjau – tai sukurti komandai sąlygas išsakyti savo lūkesčius. Ko jie tikisi iš jūsų kaip vadovo. Tas jau dažnai nustebins pačią komandą, nes daugeliu atvejų ji jau bus susiformavusi ir jos jau seniai niekas neklausė, kokie jos lūkesčiai vadovo atžvilgiu. Kažkada galbūt klausė prieš kažkiek metų, bet kad atnaujintų tą lūkesčių “paketą” – to greičiausiai nebuvo. Tad vadovo klausimas – gerieji žmonės, aš noriu išgirsti, ko jūs tikitės iš manęs, kaip aš jums galiu padėti pasiekti rezultatą, dėl kurio susirinkome? Tai tam tikra prasme atvers žmonėms duris.

Kurkite santykį

Kitas dalykas – susiformavusiame kolektyve greičiausiai yra žmonių, kurie generuoja daugiau ar mažiau pridėtinės vertės. Taip pat yra žmonės, kurie turi stipresnį autoritetą, labiau suvokia savo vertę ir dažniau būna labiau nepatogūs, sunkesni. Su jais gali būti ginčų, nesusipratimų arba konfliktų tuo pagrindu, kad “tu čia, snargly, man nepaaiškinsi, kaip aš turiu dirbti“. Labai sveika pagalvoti, kaip aš, vis dėlto, galiu su žmonėmis, kurie kuria organizacijai vertę, bet mes dar su jais neturime teisingų santykių, per maksimaliai greitą laiką tuos santykius sukurti.

Vienas geriausių būdų, kaip tą padaryti – tiesiog klausti. Klausti patarimo, nuomonės. Jei turite komandoje žmogų, kuris labai gerai ir seniai dirba, kuris turi autoritetą,  jūs, kaip naujas vadovas, ateikite ir sakykite “žiūrėk, aš matau, kad žinai, ką darai, kad turi autoritetą žmonių akyse, noriu tavęs paklausti to, to ir ano…“.

Prašykite grįžtamojo ryšio

Dar vienas dalykas, kurį staiga prisiminiau, nepasakysiu dabar pavardės, bet vienas iš tokių garsių Amerikoje lyderystės mokytojų, kai jo paklausė, kas lėmė jo tapimą lyderiu, tuo kuris gali mokyti kitus, jis labai keistai atsakė – seržantas. Prasmė buvo tokia. Kažkada tas mano minimas lyderystės mokytojas buvo paprastas Amerikos karinės mokyklos Westpoint absolventas. Kai baigė šią mokyklą, gavo paskyrimą į dalinį ir kai į jį atvyko, prie jo priėjo seržantas. Seržantai yra tokia mistinė pozicija, kurie dažniausiai tarnauja ilgiau, būna vyresni, turi didesnį autoritetą. Tas seržantas priėjo prie to tuo metu leitenanto ir sako “žiūrėk, aš tave saugosiu, ginsiu ir palaikysiu su viena sąlyga – kad laikas nuo laiko manęs paklausysi“. Taip jie visą gyvenimą ir buvo vienas šalia kito ir tas leitenantas, kuris vėliau tapo generolu ir panašiai, vis klausydavo ir klausdavo to “seržanto” nuomonės, grįžtamojo ryšio apie tai, kaip jam sekasi.

Padėkite vieni kitiems tobulėti

Tad čia, aš manau, kad vadovas iš pat pradžių turėtų formuoti ne santykį vadovas-pavaldinys, o partnerišką santykį su savo pavaldiniais. Ypač tais, kurie ten dirbo ilgiau, žino ir išmano reikalą. Jis ateis ir sakys “žiūrėkit, žmonės, aš pradedu daryti tą ir tą, aš noriu girdėti. Noriu, kad pasakytumėte, kurioje vietoje aš galbūt darau kažką ne taip“. Tokiu būdu paskatinsite juos jus tam tikra prasme ugdyti, jie jums pasakys ir jūs galbūt augsite. Galbūt jie jums pasakys nesąmonę, bet jūs ir esate tam, kad įvertintumėte, kiek tai, ką jie jums sako, yra naudinga. Tačiau pati intencija, pats klausimas, grįžtamojo ryšio paprašymas jau sukurs visai kitą santykį. Iš esmės, pradėjus dirbti su susiformavusiu kolektyvu, pirmiausias topic‘as yra santykiai. Santykių užmezgimas su ten esančiais žmonėmis. Tam, kad galėtumėte daryti įtaką ir formuoti pokytį.