Kada pokyčiai organizacijoje yra būtini? Mitai

Dauguma sako, kad pokyčiai organizacijoje reiškia vienas problemas, todėl geriau jų vengti ir, jei įmanoma, visai nieko nekeisti. Tačiau vadovai tikriausiai sutiks, kad realybė kiek kitokia. Tad kada organizacijoje pokyčiai būtini? Ar įmanoma išlaikyti organizaciją nieko joje nekeičiant? Ir kokie populiariausi mitai apie pokyčius organizacijoje? Pokyčių konsultantė Lina Mieliauskienė.

Pokyčiai organizacijoje – neišvengiami?

Gal pradėčiau nuo to, kad šiais laikais pokyčiai apskritai neišvengiami. Anot praeitais metais atlikto tyrimo, pasaulyje iš 1800 organizacijų 86 procentai sako, kad pokyčių drastiškai daugėja ir jų kiekvienais metais daugėja minimum 50 procentų. Kad pokyčiai neišvengiami – tai yra faktas. Mes to pakeisti nebegalime. Klausimas, ar mes tų pokyčių norime ir tai, ar vadovai patys turi keistis – jau atskira tema.

Mitai apie pokyčius

Aš sakyčiau, kad gal pirmiausia sugriaukime mitus apie tai, kad pokyčių galima išvengti, kad pokyčiai visuomet yra blogi ir skirti vien tam, kad visus atleistume, restruktūrizuotume ir panašiai, žodžiu, kad pokyčiai visuomet baigiasi blogai. Trečias mitas, kuris pastaruoju metu vis dar labai gajus – kad pokyčiui visi priešinasi. Tad tokie trys pagrindiniai dalykai.

Kada žmonės pokyčiams priešinasi?

Yra tam tikros sąlygos, kada pokyčiams nesipriešinama ir yra be galo daug sąlygų, kai pokyčiams priešinamasi. Viena tokių sąlygų, kada žmonės tikrai priešinsis pokyčiui – jei niekas nepaaiškina, kodėl to pokyčio reikia ir kokią apskritai naudą ir prasmę įmonėje jis turės. Taigi viena ypatingai svarbi sąlyga – komunikacija. Tiesiog žmonėms visokiais skirtingais metodais kartoti, pasakoti, kokia bus graži vizija, kaip mes tai matome, kaip į tą veiklą įsitraukę vadovai ir kokios galimybės sukuriamos ateičiai. Tad ši dalis vis dar yra nutylima.

Vadovams kažkodėl dažnai atrodo, kad jei jie nutylės, kad bus pokytis, tai duos geresnį rezultatą nei tuomet, jei apie tai pasakys. Šioje vietoje atsiranda atotrūkis tarp to, kad vadovai nepasako laiku ir žmonės dažniausiai sužino. Jie sužino iš žiniasklaidos, įvairių šaltinių, gandų, pletkų, įvairių dalykų. Tuomet vadovai susizgrimba, nustemba ir sako, jog buvo dar ne laikas. Tačiau dažnai būna jau po laiko. Reikia būti visuomet pasiruošus pokyčiams ir organizacijos, kurios nuolatos yra pasiruošimo stadijoje, visada laimi. Nes jei jau penkiolika metų neturėjote pokyčio, kyla klausimas, ar apskritai dar egzistuojate rinkoje. Nežinau, ar yra tokia organizacija, kuri per metus neturi bent vieno pokyčio. Tad ta nuostata, kad penkiolika metų galima neturėti pokyčių, taip pat yra mitas.

Nevyksta pokyčiai? Amžinai netruks

Besikeičiančioje aplinkoje, akcininkas kiekvienais metais sako, jog jam reikia 20 procentų augimo. Ir su tuo jau kažką reikia daryti – tai jau yra pokytis. Praktiškai kiekvienais metais mes turime pokyčius arba nusistatome strategiją – ją reikia įgyvendinti. Ir greičiausiai tai atsilieps. Jei yra kaštų mažinimas – tai vėl pokytis. Jei dėl kažkokių priežasčių vyksta restruktūrizacija, kažkas buvo nepatikimas, kažkas patikimas – vėl pokytis. Net nepasakyčiau, kad apskritai yra laikas, kada vadovai neturėtų galvoti apie pokyčius. Arba, jog kada nors ateina laikas, kai galime atsikvėpti, jog, ačiū Dievui, nėra pokyčių. Tas tikrai amžinai netruks.