Kaip padėti vaikams suprasti pinigų vertę?

Kartais to patys nesuvokdami lepiname vaiką brangiomis dovanomis, tačiau pamirštame apibrėžti jų vertę. Kaip reikėtų formuoti vaiko požiūrį į pinigus? Kaip padėti suprasti daiktų ir pinigų vertę apskritai? Kokias klaidas dažniausiai darome kalbėdami su vaikais apie pinigus? Patarimai su vaikų psichologe Milda Karklyte-Palevičiene.

Šiandien būtų prasminga pakalbėti tema, kuri, manau, neramina ne vieną iš tėvelių, jiems kyla įvairiausių klausimų, ką ir kaip daryti. Tad pakalbėkime apie vaiko santykį su pinigais ir apie tai, kaip padėti vaikams suprasti pinigų vertę ant jų nepykstant, nemoralizuojant, o tiesiog juos mokant.

Kai bandome „išpirkti“ santykių problemas

Visų pirma, siūlyčiau atkreipti dėmesį į tai, ar mes nebandome išpirkti savo santykių problemų pinigais – pirkiniais ar piniginėmis dovanomis. Tikrai gana dažnai tenka susidurti su tuo, kad tėvai jaučiasi neskiriantys pakankamai dėmesio, laiko ar gerų emocijų savo vaikams ir pirkiniai yra tai, kas gali greitai ateiti į pagalbą. Kažką nuperkame ir jaučiame, kad kompensavome tą trūkumą, kurį jaučiame savo viduje. Žinoma, kartais visiems tai atsitinka ir didelės problemos nėra, jei tai padarome kartais, nes visi esame žmonės, būname nusiminę ir pavargę ir bandome tai kompensuoti. Tačiau svarbu stebėti, ar tai netampa įprastine praktika, nes vaikas tuomet pats sąmoningai nesuprasdamas pradės norėti vis daugiau ir daugiau materialių dalykų. Jam atrodys, kad tai – meilės kalba. Jei jis turės, jei gaus, vadinasi jį myli. Vis dėlto šios vidinės problemos nebus tinkamai sprendžiamos.

Taip pat iš tiesų svarbu pamokyti vaiką ir jam parodyti, kokia pinigų prasmė ir vertė. Savo praktikoje dažnai stebiu, kad tėvai pyksta ant vaiko. Jis nesupranta, kaip jiems sunku dirbti ir visko iš jų reikalauja, viskas brangiai kainuoja ir panašiai. Tačiau, pažvelgus šiek tiek giliau, matyti, jog vaikas tiesiog neturi žinių ir įgūdžių suprasti, kokia pinigų vertė. Šioje vietoje galime vaikui paaiškinti – „tu turi 10 eurų ir tau atrodo, kad tai jau yra daug. Kaip manai, kiek laiko galėtume pavalgyti už šiuos pinigus?“. Gali būti, kad vaikas sakys visą savaitę ar dvi savaites. Tuomet galime pasiūlyti nueiti į parduotuvę ir pabandyti nupirkti maisto už 10 eurų ir pažiūrėti, kiek iš jų galėsime išgyventi. Tokiu būdu vaikas per savo patirtį pamatys, kad galbūt ne visai teisingai supranta, geriau įvertins tai, ką tėveliai jam duoda kiekvieną dieną ir tikėtina, jog bus mažiau pykčių ir netinkamų reikalavimų.

Tinkamai apibrėžti pinigų vertę

Taip pat galime parodyti ir paaiškinti vaikams, kiek laiko mums reikia dirbti, kad nupirktume vieną ar kitą daiktą. Gana dažnai būna, jog vaikai sako norintys naujo, geresnio telefono, kuris kainuoja tikrai nemažai. Tuo pačiu vaikai sako, jog pyksta ant tėvų, kad jam jo nenuperka. Tačiau paklausus, kiek laiko, jų nuomone, tėvai turėtų dirbti, kad uždirbtų tą pinigų sumą, vaikai gana dažnai pasimeta. Atsakymai dažnai būna neatitinkantys realybės, jie galvoja galbūt vieną, tris dienas ar savaitę, o sumos būna keli šimtai ar tūkstantis eurų. Tad vėlgi jei parodysime vaikui, kiek mums reikia dirbti, kad galėtume jam nupirkti telefoną ar kitą norimą daiktą, tikėtina, kad jis pradės kitaip žiūrėti į pinigus ir į tai, ką turi.

Šioje vietoje labai svarbu suprasti, kad vaikas nesupranta pinigų vertės ir tai yra visai normalu. Mūsų pareiga yra parodyti tą vertę ir parodyti, kam yra naudojami pinigai – kažką sau nusipirkti, bet galbūt ne emocinėms problemoms spręsti. Tikrai vertėtų paklausti savo vaiko, kaip jis mano, kiek pinigų yra daug, o kiek mažai. Vaikams dažnai atrodo, kad 10 eurų yra tiek daug, kad už juos galėtų nusipirkti pusė parduotuvės. O kitam vaikui galbūt 1000 eurų atrodys iš tiesų mažai. Tad kai žinosime, kaip vaikas vertina pinigus, galėsime jam parodyti, ką už tai galime nusipirkti, o ką turime, kiek mums reikia uždirbti pinigų.

Poreikis ar įgeidis?

Labai svarbu, kad kalbėdami apie pinigus tinkamai apibrėžtume jų vertę. Kartais tenka susidurti su vaikais, kurie sako, jog šis žaislas kainuoja 5 eurus ir tai yra beprotiškai brangu. Suprantu, kad tėveliai nori parodyti vaikui, kad pinigai yra vertingi, tačiau jei gerai gyvenančioje šeimoje vaikas galvoja, jog 5 eurai yra labai daug, jo požiūris nėra labai adekvatus. Tad reikėtų parodyti vaikui, kaip yra iš tiesų. Taip pat kai vaikui perkame daiktus, kai aptariame kainą, aptariame daikto vertę, reiktų apgalvoti, ar tai iš tikrųjų yra vaiko poreikis, ar tas tikrasis noras, ar tai nepasidaro tiesiog įgeidžiu – noriu pirkti tik dėl to, kad pirkčiau. Be abejo, turime išgirsti vaiko norą, vaikiški norai yra normalūs ir su tuo viskas gerai, tačiau reikia stebėti, koks yra to noro tikslas. Jei matome, kad tikslas pirkti tik dėl pirkimo ar dėl to, kad tą daiktą turi kiti, turėtume sustoti ir tai aptarti su vaiku.